Nawiązuję trochę do ostatniego wpisu o kreatywnym myśleniu w grupach. Napisał do mnie jeden z prawników z wrocławskiej kancelarii – o jakie grupy chodzi, wokół jakiego kryterium tworzyć grupy zajmujące się gromadzeniem wiedzy i kreatywnym myśleniem o marketingu.
Światowym standardem są trzy rodzaje zespołów: zespoły usługowe, zespoły branżowe i zespoły klienckie. Uczestniczą w nich często te same osoby ale konfiguracje i zadania poszczególnych zespołów są odmienne.
Zespoły usługowe zajmują się doskonaleniem wiedzy profesjonalnej z dziedziny prawa, wokół której są zorganizowane. Zespół prawa pracy jeździ na szkolenia, zamawia publikacje do kancelaryjnej biblioteki a przede wszystkim realizuje zlecenia z dziedziny prawa pracy.
Zespół branżowy zajmuje się promocją kancelarii w branży docelowej. Jeżeli kancelaria decyduje się np. zaznaczyć swoją obecność w branży budowlanej – prawnicy z różnych zespołów usługowych planują i wykonują wspólnie działania adresowane do tej branży – uczestniczą w branżowych imprezach, zbierają informacje, nawiązują kontakty.
Zespół kliencki składa się z prawników obsługujących konkretnego klienta. Dzięki regularnym spotkaniom możliwa jest wymiana informacji, doskonalenie poziomu obsługi, wczesne wychwytywanie informacji o problemach klienta a przede wszystkim – cross-selling – a więc rozpoznawanie możliwości sprzedaży usług do tej pory nie oferowanych klientowi.
Lepsza motywacja, większa innowacyjność, lepszy przepływ informacji, większa integracja pracowników – to główne zalety pracy w zespołach. Niebezpieczeństwem jest powstanie „kółek dyskusyjnych”, które odrywają pracowników od pracy a nie powodują zwiększenia aktywności „w terenie”. Tego niebezpieczeństwa można jednak uniknąć.
wtorek, 4 marca 2008
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Bardzo ciekawy blog, chyba pierwszy po polsku + parę pomysłów naprawdę nieoczywistych.
OdpowiedzUsuńZaglądam czasem na amerykańskie blogi o marketingu (czyli jakby meta-blogi prawnicze), jak:
http://www.morepartnerincome.net/
http://www.bmacewen.com/blog/
http://thenonbillablehour.typepad.com/nonbillable_hour/
Pozdrowienia,
Michał Kłaczyński
Dziękuję za miłe słowa i za ciekawe linki - pierwszą stronę znam i regularnie czytam. Pozostałe nie są mi znane i już je dodałem do ulubionych.
OdpowiedzUsuńZrewanżuję się dwiema informacjami:
- www.lawmarketing.com
- grupa "Marketing usług prawnych" na Goldenline, której jestem moderatorem, nic się na niej w tej chwili nie dzieje ale zacznie się dziać wkrótce jak zgromadzę odpowiednie grono uczestników